מהו אור??

מהיכן מגיע האור שאתם רואים ? מהמחשב? מהמנורה בחדר? מאור השמש? באיזה צבע האור שאתם רואים? צהוב? לבן? אתם רואים צבעים נוספים? האור מקיף אותנו ונמצא כמעט בכל מקום, למעשה אם אנחנו רואים חפץ, אז סביר להניח שהאור מאיר עליו או שהוא עצמו מאיר.

אז מה זה בעצם אור?

לחצו וגלו

גל!

כן! זה בטח נשמע לכם מוזר, אבל האור שאנחנו רואים הוא שדה אנרגיה חשמלי ומגנטי המתקדם במרחב בצורת גל ונקרא "גל אלקטרומגנטי".

מהו גל אלקטרו-מגנטי

קרינה אלקטרומגנטית היא הפרעה מחזורית בשדה החשמלי והמגנטי, המתפשטת במרחב. הפרעה כזו נקראת 'גל אלקטרו-מגנטי (שדה מגנטי ואלקטרוני). בריק (כמו בחלל) הגל נע במהירות קבועה, והיא מהירות האור ( בערך 300,000 קילומטרים בשנייה). הקרינה האלקטרומגנטית היא דואלית, הכוונה שהיא- גם-וגם: במצבים מסוימים היא בעלת תכונות של שטף חלקיקים הנקראים פוטונים ובמצבים אחרים, היא בעלת תכונות של גל (אז נראה את התאבכות, עקיפה ורציפות האור). הגל נמדד באורכו ובעוצמתו. הקרינה האלקטרומגנטית נושאת שדה אנרגטי שלעיתים עובר לחומר אתו הוא נפגש: לדוגמה: כשהגל נפגש עם חפץ כמו כדור או כביש הוא יכול לחמם אותם. 

'האור הנראה' הוא גל אלקטרו-מגנטי שנע בטווח אורך 400- ל750 ננומטר (מיליונית המילימטר). כל מה שנמצא מחוץ לטווח הזה הוא אינו נראה בעינינו אך בהחלט קיים. בטבע קיימים בעלי חיים מיוחדים בעלי ראייה ייחודית שיכולים לראות גם את הגלים שאנחנו, בני אדם לא מסוגלים לראות. יש עוד משהו מאוד חשוב שמשפיע על איך אנחנו רואים אור וצבע. אנחנו! או למען הדיוק העין שלנו. האור מגיע אל עינינו דרך האישון וממוקד בעזרת העדשה על הרשתית. ברשתית נמצאים תאים קולטי אור משני סוגים: קנים ומדוכיםהתאים האלה מעבירים את המידע לתאי עצב, השולחים אותות אל המוח. הקנים מודדים את בהירות האור והמדוכים אחראים על צבע האור שנראה. בעין של רוב בני האדם יש שלושה סוגים של מדוכים (מגיבים ורגישים לצבע האדום-כחול-ירוק) כשגל האור נכנס לעין המדוכים מכל שלושת הסוגים מעבירים את המידע המתקבל למוח, והמוח מייצר את התמונה מלאה עם הגוונים שאנו רואים. אדום, ירוק וכחול נחשבים שלושת צבעי היסוד, באמצעות החיבור שלהם ביחסים שונים אפשר ליצור כל צבע שנרצה.

האם יש צבעים שאנחנו לא רואים?

(לחצו די לגלות)

כן!!

כמו שאתם כבר יודעים. הרשתית שלנו רגישות רק לגל באורך 400-750 ננומטר. יש טווחים רבים שהעין שאנושית לא רואה, בעצם כל מה שבא לפני ואחרי הספקטרום הנראה: לדוגמה גלי רדיו, אולטרה סגול, אינפרה אדום ועוד! ידעתם שיש בעלי חיים שרואים צבעים שאנחנו לא רואים?
בואו לגלות כיצד רואים בעלי החיים

תדירות הגל משפיעה על צבע האור !

התדירות של הגל משתנה בהתאם לאנרגיה המופעל עליה, ככל שהאנרגיה גבוהה יותר כך התדרים קצרים יותר, כשהאנרגיה נמוכה התדירות ומהרחק בין גל לגל מתארכת. הקשת יכולה לעזור לנו לזכור את זה: הגלים הרחבים בקשת (אדום, כתום) הם עם האנרגיה חלשה יותר, ביחס לגלים הקצרים (סגול, כחול) 

האם אתם רואים את הגל?
לא, כמובן שלא… הגלים נעים במהירות כ"כ גבוהה שהעין האנושים לא ליכולה לראות (אין דבר מהיר ממהירות האור).
אבל למזלנו העין שלנו מצליחה לקלוט את הגל, והוא מתפרש במוח שלנו, לאור ולצבע שאנחנו רואים.

צפו בסרטוני אנימציה שמסבירים מהו אור, מהו צבע וכיצד אנו קולטים צבעים.

חידה אנרגטית

אתמול בערב הסתכלתי על הככבים וראיתי שני כוכבים מאירים בחוזקה: כוכב אדום בוהק וכוכב כחול בוהק. לאיזה כוכב יש את האנריגה החזקה יותר מבין השניים?

לכוכב הכחול!

צבע הכוכב יכול בהחלט לרמז לנו על הפעילות האנרגטית על הכוכב. ככול שהכוכב יהיה ככול סגול- אפשר להסיק שהפעילות האנרגטית שם גבוהה מאוד!

הדמיה ויזואלית לראיית אור וצבע

בחרו בפנס שלכם והאירו (באופן דיגיטלי) בעוצמות שונות, כיוונים שונים, הוסיפו מסננים להנאתכם